Luchtvaart uit Balans

Op 26 november hebben NEO Observatory en Leobus.nl het rapport ‘De publieke en private connectiviteit van de luchtvaart‘ op de door de Koepel van Amsterdamse Schipholgroepen georganiseerde bijeenkomst ‘Luchtvaart uit balans’ in het Lloyd-hotel in Amsterdam gepresenteerd. Dit rapport, in opdracht van de Koepel van Amsterdamse Schipholgroepen, geeft antwoord op twee vragen: in hoeverre is het netwerk van bestemmingen van Schiphol hoogwaardig en van belang voor de Nederlandse economie en wat is het economische effect van het verlies van de hub-functie van Schiphol? Het blijkt dat het netwerk van Schiphol minder hoogwaardig is dan eerder vermoed vanwege de relatief grote hoeveelheid vluchten van en naar kleinere bestemmingen die de passagiers voor de grote bestemmingen aanvoeren. Daarnaast blijkt het economisch zeer mee te vallen vanwege enerzijds het beperkte belang van transferpassagiers en het grote aanpassingsvermogen van de economie van de Metropoolregio Amsterdam. Dit leiden we af uit eerder onderzoek en de ontwikkeling van de regionale economie van vijf Europese regio’s waar de luchthaven de hub-functie of de nationale luchtvaartmaatschappij zagen verdwijnen. Inmiddels heeft de directeur strategie van de KLM, Pieter Cornelisse, in Het Parool van 6 december laten weten niet overtuigd te zijn en bij verlies van transferverkeer grote structurele werkloosheid voorziet.

Geplaatst in Nieuws